Donderdag 06 juni 2019

Spaarndam

Vannacht hebben we opnieuw een flinke onweersbui op ons dak gehad. Ik heb er gelukkig niet veel van meegekregen want is heb weer uitstekend geslapen. Vandaag wordt de insuline bezorgd aan het einde van de middag. Adri heeft teveel last van zijn lijf en ziet het niet zitten om ver te moeten wandelen. Met de bus naar IJmuiden is waarschijnlijk te zwaar op dit moment. Hij weet zich wel te vermaken op de boot.

Ik ga op de fiets naar Spaarndam. Het is maar tien minuten fietsen en het dorpje is echt wel een bezoekje waard. Voor Spaarndam steek ik eerst Zijkanaal-B over waar aan beide kanten woonboten liggen zover als ik kan zien. Ik rij Spaarndam-West in en ga eerst op zoek naar het Fort Bezuiden-Spaarndam.

Het Fort Bezuiden Spaarndam maakt deel uit van de Stelling van Amsterdam
Het Fort Bezuiden Spaarndam maakt deel uit van de Stelling van Amsterdam
Het grote gemaal bij Spaarndam
Het grote gemaal bij Spaarndam

Dit fort maakt ook deel uit van de Stelling van Amsterdam. Als ik er naar toe fiets kom ik langs het Gemaal Spaarndam voor de afwatering van het Rijnlandboezem. Het gemaal zorgt voor een flinke stroming in het water. Je kunt de schoepen vanaf het fietspad zien draaien. Bij het Fort zie ik bij de ingang een aantal bordjes van bedrijven die in het Fort zouden zitten. Een kinderdagverblijf en een bedrijf dat kano’s en bootjes verhuurd. Een hek met prikkeldraad doet vermoeden dat er weinig activiteit meer is op het fort.

De Oude kerk langs het boezemkanaal in Spaarndam
De Oude kerk langs het boezemkanaal in Spaarndam

Langs het stromende water in het Boezemkanaal achter het gemaal volg ik de weg tot de keersluis waar het water ‘Het IJ’ instroomt. In de oksel van de vaarweg staat de ‘Oude kerk’ van Spaarndam. Deze kerk stamt uit 1627 met een balustrade orgel uit 1760. Naast de kerk bevindt zich het graf van waterbouwkundige Cruquius (1678-1754). In de kerk is ook een gedenkraam voor hem geplaatst. Als ik verder ga op de IJdijk zie ik de oude kolk liggen met mooie kleine panden er omheen gebouwd. Deze kolk is de oudste nog werkende kolk van Europa. Gebouwd in 1280 en voor het laatst in 2009-2010 nog ingezet vanwege de renovatie van de Grote Sluis. De oude spuisluis is niet meer in gebruik. Hier zie ik het beeld van Hansje Brinker staan op de Woerdersluis. Uitbeeldend de eeuwige strijd tegen het water. Een jongeman die zijn duim in het gat van de dijk steekt.

De oude nog werkende kolk van Spaarndam
De oude nog werkende kolk van Spaarndam
Jachtwerf 'De Rietpol' in het Spaarne voor Spaarndam
Jachtwerf ‘De Rietpol’ in het Spaarne voor Spaarndam

Jachthaven De Rietpol ligt aan deze kant van de sluis in het Spaarne. Wij zijn hier zonder er erg in te hebben voorbij gevaren. Misschien voor een volgende keer.

Ik steek de Grote Sluis over en kom bij Spaarndam-Oost. Hier wonen de meeste mensen in de nieuwbouw van de gemeente. Hier vind ik ook de supermarkt waar ik nog wat boodschappen insla voor het eten van de komende dagen. Aan de andere kant van Zijkanaal-C fiets ik weer terug naar de boot.

IJmuiden

Ik heb voldoende tijd en energie om vanmiddag nogmaals met de fiets erop uit te gaan. Ik ga nu richting IJmuiden. Op de bewegwijzering lees ik dat het 8,2 kilometer is naar IJmuiden. Dat moet geen probleem zijn.
In het natuurgebied van Zuid-Velsen liggen allemaal fiets- en wandelpaden. In dit gebied tussen Zijkanaal-B en Zijkanaal-C ligt de jachthaven, het Droompark en terreinen voor dagrecreatie, een golfterrein, een zorgboerderij en een modelspoorterrein. Ik rij overal voorbij en bedenk mij misschien ga ik er op de terugweg even naar toe. Eerst wil ik naar IJmuiden. De route gaat ook langs een groot gebouw van Snow-Planet waar je een indoor skipiste hebt die zomer en winter in gebruik is.

Snow-planet voor indoor skiën in Velsen-Zuid
Snow-planet voor indoor skiën in Velsen-Zuid

Het eerste wat je opvalt, als je IJmuiden nadert, zijn de grote schoorstenen van de zware industrie. Aan de overkant van het Noordzeekanaal zijn de hoogovens van Tata-Steel. De veerpont zorgt voor een verbinding tussen de noord en de zuid oever. Ik ben benieuwd naar de grote zeesluis die hier wordt aangelegd. Ik zie dat de zuidkolk wordt gebruikt voor de sport en de beroeps. De middensluis is buiten werking en de brug over de sluis is afgesloten. Ik kan niet bij de zeesluis komen vanaf deze oever tenzij dat ik de veerpont of de watertaxi neem. De nieuwe Zeesluis wordt in 2022 geopend en wordt 500 meter lang, 65 meter breed en 18 meter diep. In 2016 begon de bouw van de grootste zeesluis ter wereld.

Twee veerboten in het Noordzeekanaal voor IJmuiden
Twee veerboten in het Noordzeekanaal voor IJmuiden
Fort Eiland IJmuiden
Fort Eiland IJmuiden
Het Vissersmonument op de pier in IJmuiden
Het Vissersmonument op de pier in IJmuiden
De zuidkolk in IJmuiden
De zuidkolk in IJmuiden

Ik rij verder over de pier tot aan het punt waar het Vissersmonument staat. Voor de kust ligt het Fort eiland IJmuiden waar je naar toe kan met de rondvaartboot die ook vanaf deze pier vertrekt. Aan de kade liggen grote zeegaande boten afgemeerd. Voor een boot van ‘Seaways’ staat een grote groep met motoren te wachten om in te schepen naar Newcastle. Een aantal nieuwe porsches gaat hun voor, de Veerboot in. Ik zie vanaf de pier de visserijhaven zuidelijker liggen. IJmuiden is een van de belangrijkste visserijhavens van Nederland. De locatie van de jachthaven moet zich nog wat verder richting zee bevinden. Als ik later de woonwijken van IJmuiden opzoek zie ik veel kleine eenvoudige rijtjeshuizen die er wat haveloos uitzien. In een winkelstraat zie ik die haveloosheid ook in het aanbod en de winkelpuien. Maar ik zie ook herstel en nieuwbouw. De oude monumentale watertoren is verbouwd tot luxe loft-appartementen met een wandelpark er omheen. Wat een uitzicht zul je dan hebben vanuit je appartement.

De monumentale watertoren van IJmuiden is verbouwd tot trendy woontoren
De monumentale watertoren van IJmuiden is verbouwd tot trendy woontoren

De spoorlijn naar de haven is al jaren geleden opgeheven. Daarvoor in de plaats is een wandelpad tussen de rails gemaakt met groenvoorziening eromheen. Het loopt tussen het Noordzeekanaal en de bebouwing op de zuidoever. De verschillende haltes zijn er nog en steken boven het groen uit.

Met de wind in de rug fiets ik weer terug langs het kanaal van een middagje uitwaaien aan zee.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *