De watertoren van Papendrecht tegenover Dordrecht

Woensdag 29 augustus

Motorpech op De Noord

Om negen uur gaan de bruggen weer draaien en wij hebben ons aangemeld voor een brugbediening. Tien voor negen maken wij los en gaan we voor de brug liggen. Het duurt nog tot tien over negen als wij kunnen uitvaren.

De Boombrug voor de Wijnhaven van Dordrecht
De Boombrug voor de Wijnhaven van Dordrecht

Ik sta voor op de punt om te kijken of er nog verkeer is op de drukke vaarweg. Een geladen vrachtschip kruist ons en een sleepboot met een grote hekgolf komt uit tegenovergestelde richting naar Rotterdam. We stampen op de hekgolf van de sleepboot op en neer. Even later valt het vermogen van de stuurboord motor terug. De motor pruttelt nog een beetje en valt dan helemaal stil. Gelukkig hebben we nog een tweede motor en die blijft gewoon draaien op dit kritieke punt midden op de driesprong van vaarwegen. Adri probeert de motor nog een paar maal te starten maar hij doet het niet meer. We besluiten op één motor door te varen. We passen wel de bestemming aan. In plaats van naar De Peiler in Vianen gaan we naar Het Wilgenrak in Schoonhoven. Dat is minder ver en dichter bij onze monteur voor het geval hij langs moet komen.

Langs de Noord staat dit bijzondere gebouw in de vorm van een groot schip
Langs de Noord staat dit bijzondere gebouw in de vorm van een groot schip

Als we de Noord uitgevaren zijn gaan we bij Kinderdijk stuurboord de Lek op. Het is vandaag bewolkt en op de Lek is het oppassen voor de overstekende veerboten. De passantensteiger in Schoonhoven heeft een plekje vrij. Rond de middag kunnen we hier de boot aanmeren. Met alleen de bakboordmotor in bedrijf is het voor Adri even anders sturen.

Luchtbel veroorzaakt motorpech

Om een uur of drie is het een beetje afgekoeld in de motorruimte. Adri klautert naar de stuurboordmotor om te kijken of hij misschien een lekkage kan bespeuren in een brandstofleiding. Alles is echter droog en hij kan geen ongeregeldheden ontdekken. Ofke Teekens van Teekens Techniek Service kan gelukkig aan het einde van de middag langskomen. Samen met Adri duikt hij de motorruimte in. De opvoerpomp in de brandstofleiding wordt los gedraaid. Daarna kun je er mee pompen en eerst komt er wat lucht uit voor er pas brandstof uitkomt. Waarschijnlijk is er een luchtbel in de brandstofleiding gekomen en is de motor daardoor uitgevallen. We starten de motor en die begint weer te lopen. Voor de zekerheid laten we de motor een poosje draaien maar hij geeft geen problemen meer. ’s Avonds krijgen we nog een flinke regenbui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *